Onze visie

Ons logo is opgebouwd uit vier pijlers die samen de letter W vormen. Deze vier pijlers hebben 4 kleuren, maar omdat alles met alles te maken heeft vormen ze samen 7 basiskleuren van de Wingerd:

1: Wij weten hoe leren werkt

Op De Wingerd staat de leerkracht centraal want wij weten hoe leren werkt! We hebben hoge verwachtingen en geloven dat alle kinderen kunnen leren! Hierdoor krijgen onze leerlingen het beste onderwijs.

2: Hoge verwachtingen

Leerkrachten investeren in de relatie met hun leerlingen, werken vanuit hoge verwachtingen en zijn betrokken bij het leren van de leerling in de breedste zin van het woord. Wij geloven dat alle kinderen kunnen leren

3: Onderwijsaanbod

Op onze school vinden wij dat alle leerlingen recht hebben op toegang tot het beste uitdagende, activerende en betekenisvolle onderwijsaanbod. Het aanbieden van kwalitatief hoogwaardig onderwijs biedt eerlijke kansen aan alle leerlingen ongeacht achtergrond. Wij bieden ruimte voor verschillen, respecteren ieders eigenheid, maken gebruik van kwaliteiten en stimuleren zelfbewustzijn. Wij bieden ‘passendonderwijs’ aan alle leerlingen.

4: Feedback

Leerkrachten geven directe feedback middels warmte en betrokkenheid gericht op het versterken van het zelfvertrouwen en het bevorderen van welbevinden. Wij gaan op een respectvolle manier met elkaar om, hebben waardering voor elkaar en zijn betrokken.

5: Klimaat

In de school heerst een rustig en opleren gericht klimaat. Dit wordt bereikt door binnen de schoolheldere, eenduidige regels en routines te hanteren. Dit is voorwaardelijk voor meer dan leren alleen. Wij stimuleren samenwerken, zelfstandigheid en het verantwoordelijkheidsgevoel.

6: Didactisch handelen

Leerkrachten geven doelgericht les volgens een sterke gestructureerde instructie op basis van bewezen effectieve didactische strategieën. Nieuwe kennis wordt verworven door deze aan al aanwezige kennis van de leerling te koppelen. Leerkrachten kennen de leerlijnen en werken aan cruciale doelen.

7. Professionele leergemeenschap

Leerkrachten zijn betrokkenprofessionals en werken samen aan kwalitatief hoogwaardig onderwijs voor alle leerlingen. Wij analyseren de onderwijsresultaten met als doel zicht op ontwikkeling waardoor we het onderwijs continue verbeteren. Wij investeren veel in de professionalisering van het team.

Als team van De Wingerd zien wij het als onze educatieve taak:

• Onze leerlingen die kennis en vaardigheden te laten verwerven die ze nodig hebben om een zelfstandig, sociaal en kritisch denkend mens te worden in een samenleving die multicultureel is.
  • Onze leerlingen in staat te stellen om deel uit te maken van de gemeenschap, die we als school vormen. We willen de kinderen het vermogen en de wil geven om actief bij te dragen aan de vormgeving van die gemeenschap.
  • Bij te dragen aan de persoonlijke ontwikkeling van onze leerlingen en te zorgen voor de overdracht van maatschappelijke en culturele verworvenheden;
  • Onze leerlingen toe te rusten voor deelname aan de samenleving.
  • Onze leerlingen een hecht fundament te geven voor hun latere sociale en maatschappelijk leven.
  • Onze leerlingen een basis te bieden voor die vorm van voortgezet onderwijs die past bij hun niveau.
  • Ieder kind moet via een ononderbroken leer- en ontwikkelingsproces die kennis en vaardigheden verwerven die het nodig heeft om een zelfstandig, sociaal en kritisch denkend mens te worden in een samenleving die multicultureel is.

Als team van De Wingerd zien wij het als onze pedagogische taak om:

• Onze leerlingen zich geborgen te laten voelen binnen onze schoolgemeenschap.
  • Onze leerlingen zich thuis te laten voelen en met plezier naar school te laten gaan.
  • Onze leerlingen oog te laten krijgen voor de gelijkwaardigheid van mensen, voor andersdenkenden en voor verschillende vormen van levensbeschouwing.
  • Onze leerlingen te leren om op een positieve manier met elkaar om te gaan.
  • Onze leerlingen elkaar te laten respecteren en vertrouwen.
  • Te werken aan het vergroten van de veiligheid van onze leerlingen.

Wij willen onze educatieve en pedagogische taak vervullen vanuit spirituele en morele waarden die hun voedingsbodem en bedding vinden in de katholieke traditie.